خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم
سرخط خبرها

نخستین ایستگاه دائمی استقبال از زائران مشهد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است | یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های بانوان شهر در رباط طرق احداث می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۷۰۹۲
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
نخستین ایستگاه دائمی استقبال از زائران مشهد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است | یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های بانوان شهر در رباط طرق احداث می‌شود
سرپرست شهردار‌ی منطقه ۷ اقدامات مدیریت شهری برای توسعه این منطقه را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز اواسط دهه هفتاد، منطقه ۷ شهرداری به عنوان یکی از جدیدترین مناطق شهری مشهد وارد نقشه شهر شد؛ منطقه‌ای با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت که به دلیل قرار گرفتن فرودگاه و محور نیشابور در آن تقریبا بیش از ۵۰ درصد از مسافرانی که به مشهد می‌آیند از دل آن عبور می‌کنند. از آنجایی که بخشی از حریم مطهر رضوی جزو محدوده این منطقه است، آمار‌ها می‌گوید که حدود نیمی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر هم در حوزه استحفاظی منطقه ۷ قرار گرفته است و تنها کمپ زائرپذیر شهر هم در دل آن قرار دارد.

علاوه بر نقش مهم این منطقه در خدمات‌دهی به زائران، یازده محله از هشتاد محله هدف بازآفرینی و کم‌برخوردار مشهد هم جزو محلات منطقه ۷ شهرداری است و همه این‌ها باعث شده تا منطقه ۷ هم با اتفاقات و مشکلات مناطق برخوردار شهر درگیر باشد و هم معضلات حاشیه شهر را رتق‌و‌فتق کند. مجید وحدتی‌پور، سرپرست شهرداری منطقه ۷، در گفت‌وگوی اختصاصی با شهرآرا، جزئیات زیادی از پروژه‌ها و اتفاقاتی را شرح می‌دهد که طی چند ماه گذشته در این منطقه مهم شهری افتاده است.

۱۸۰ میلیاردتومان برای کاهش فاصله خدماتی

منطقه ۷ شهرداری مشهد یک‌جور‌هایی جمع اضداد است؛ شما هم ویژگی‌های مناطق برخوردار و پردرآمد شهر را دارید و هم از طرف دیگر به دلیل برخی محلاتی که دارید مثل مناطق کمتر برخوردارتر شهر با حاشیه شهر درگیر هستید. برای رفع و رجوع این فاصله چه کار‌هایی کردید؟

منطقه ۷ به لحاظ جغرافیایی یکی از مناطق وسیع مشهد است. این منطقه به دلیل قرارگرفتن فرودگاه و محور نیشابور که مدخل‌های ورودی شهر مشهد محسوب می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر ضلع‌شرقی خیابان امام‌رضا (ع) تا میدان بیت‌المقدس و خیابان هفده‌شهریور هم در منطقه ۷ قرار دارد و از این نظر به لحاظ ریالی، منطقه‌ای پردرآمد محسوب می‌شویم؛ اما از هفده محله، دوازده محله این منطقه هدف بازآفرینی است و در حاشیه شهر قرار گرفته و برای کاهش فاصله بین این دو مناطق، پروژه‌های زودبازده بسیار کمک‌کننده بوده است.

در فاز دوم زودبازده‌ها، به لحاظ اعتبار ریالی ۱۸۰ میلیاردتومان اعتبار داریم که دومین منطقه در مشهد از این نظر هستیم که با این اعتبار ۹۱ پروژه تعریف شده است و بیش از ۷۰ درصد از این بودجه صرف پروژه‌های عمرانی شده که براساس نظر مردم بوده است.

آمار ساخت‌وساز غیرمجاز در مناطق حاشیه شهر بالاست

شما در بافت حاشیه‌ای منطقه ۷ مثل مناطق دیگر با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز درگیر هستید؛ برای کنترل و کاهش این ساخت‌وساز‌ها چه کردید؟

مشکل دیگر حاشیه شهر ساخت‌وساز‌های غیرمجاز است و ما در منطقه ۷ به شدت به آن حساس هستیم؛ علت این حساسیت هم این است که غیرمجازهایِ بدون پروانه با اصول مهندسی ساخته نشده‌اند و برای همین این املاک خطرناک هستند و ناپایدار؛ آمار ساخت‌وساز غیرمجاز در مناطق حاشیه شهر بسیار بالاست و خود ما هفته‌ای نیست که قلع بنا و برش اسکلت نداشته باشیم؛ اما برای جلوگیری از رشد این ماجرا اقدامات پیش‌دستانه را شروع کردیم.

قبل از اینکه ستون‌های ساختمان بالا برود، صفحه ستون‌ها را قلع می‌کنیم یا اگر ستون‌ها و اسکلت، بنا شد، آن را برش می‌دهیم. کار دیگری که انجام دادیم با هماهنگی مرجع قضایی، ماشینی که ستون‌های این ساختمان‌های غیرمجاز را حمل می‌کند، جرثقیل یا ماشین‌های حمل بتن را که برای ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز کار می‌کنند با حکم دستگاه قضا توقیف می‌کنیم تا بعد از این اول مجوز‌های ساخت‌وساز را رؤیت و بعد اقدام به کار کنند.

ما حتی یک قدم جلوتر آمدیم و سراغ بنگاه‌های معاملات املاک رفتیم که این کار را انجام می‌دهند و تا امروز پروانه سه بنگاه را باطل و چند دفتر دیگر را هم به مرجع قضایی معرفی کردیم. ما به عنوان متولی نظارت بر ساخت‌وساز باید از حقوق شهروندی صیانت کنیم.

در کنار این اقدامات پیش‌دستانه مشوق‌هایی برای تشویق مردم به ساخت‌وساز مجاز دارید؟

شورای شهر برای مشوق‌ها پای کار آمده است و مشوق‌ها و تخفیف‌هایی در نظرگرفته است که تا حدودی با استقبال مردم روبه‌رو شده است. برخی از آرای قلع که پیش از این در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده بود به جریمه تبدیل شد و مالکان توانستند بعد از پرداخت آن جریمه، پایان‌کار و... دریافت کنند. برای بافت‌های فرسوده هم با دستور سازمان بازآفرینی تسهیلاتی در نظرگرفته شده است.

سال‌های گذشته، پروژه ساخت ایستگاه ثابت استقبال از زائر در منطقه شما کلید خورد، امسال بالاخره به بهره‌برداری می‌رسد؟

هرسال ۶۰ درصد زائران پیاده از منطقه ۷ وارد مشهد می‌شوند و ما پیش از این ایستگاهی داشتیم که همیشه به طور موقت برپا می‌شد؛ اما از سال گذشته پروژه ساخت ایستگاه دائمی استقبال از زائر در ورودی محور نیشابور آغاز شد که تا امروز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌کنیم تا آخرسال فرایند ساخت‌و‌ساز آن به پایان برسد تا بتوانیم در این مجموعه میزبان زائران باشیم.

هویت‌بخشی با ایجاد زیرساخت‌ها در حاشیه شهر

این ۹۱ پروژه چقدر از کمبود سرانه‌های این محلات را تأمین می‌کند؟

درحاشیه شهر با این پروژه‌های زودبازده و دیگر کار‌های عمرانی بخشی از کمبود‌ها مثل فضا‌های ورزشی روباز و سالن، خدمات اجتماعی و... درحال تأمین است؛ اما تلاش می‌کنیم که به محلات حاشیه شهر هویت بدهیم. هویت محله‌های حاشیه شهر باید احیا شود تا اهالی قدیمی آن‌ها در آنجا بمانند و محله خودشان را آباد کنند؛ خوشبختانه در محلات حاشیه شهر منطقه ۷ این هویت وجود دارد، ولی باید تقویت شود.

ما در مدیریت شهری باید کاری کنیم که هویت به آن محله برگردد یا تقویت شود؛ یک راه هم برای تقویت این ماجرا؛ ایجاد زیرساخت‌های شهری مثل پارک، فرهنگ‌سرا، سالن ورزشی، حمل‌ونقل عمومی و... است و اگر این‌ها آماده شود، میزان مهاجرت از این محله‌ها کمتر می‌شود. ما تلاش کردیم حس هویت را در محلات حاشیه شهر با افزایش سهم سرانه‌ها تقویت کنیم و نگاهمان در زودبازد‌ه‌ها همین بود.

با این همه، اما محله‌های این منطقه که در مرکز شهر قرار گرفتند هم مشکلات و کمبود‌هایی دارند که چاره‌ای جز رفع آن‌ها ندارید.

بله درست است. محلات چسبیده به خیابان امام‌رضا (ع)، مثل عنصری و هفده‌شهریور محلاتی هستند که با وجود نزدیکی به حرم مطهر رضوی، مشکلاتی مثل کمبود فضای‌سبز دارند، اما دست‌و‌پای ما هم به دلیل نبود زمین برای این ماجرا بسته است. ما می‌خواهیم که زمین برای ساخت فضای‌سبز تملک کنیم، اما زمین در این مناطق قیمت زیادی دارد که خرید و تأمین اعتبار آن از عهده شهرداری خارج است و نیاز دارد که بقیه هم به مدیریت شهری کمک کنند، برای کار‌های زیربنایی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی واقعا دست ما بسته است.

طرح تفصیلی منطقه به اصلاح نیاز دارد

آقای وحدتی‌پور! طرح تفصیلی که برای منطقه ۷ شهرداری مشهد ابلاغ شده است، نیاز‌های منطقه را برطرف می‌کند یا مثل برخی دیگر از مناطق نیاز جدی به اصلاحات دارد؟

متأسفانه طرح تفصیلی ابلاغ‌شده در برخی نقاط منطقه ۷ مشکلاتی درست کرده است و برای همین نیاز جدی به اصلاح دارد، چون نارضایتی ایجاد می‌کند؛ به عنوان نمونه در طرح تفصیلی گفته است که بخشی از معابر نزدیک به حرم مطهر رضوی که پیش از این کاربری‌های اقامتی در آن ایجاد شده است، دیگر کاربری اقامتی ندارد و ما در شهرداری دیگر نمی‌توانیم به آن‌ها مجوز بدهیم و در صورت ادامه فعالیت هم باید آن‌ها را پلمب کنیم؛ این کار شدنی نیست.

برای همین هم ابتدا مغایرت‌ها را احصا و به مشاور اعلام کردیم تا اصلاح کند که بخشی از آن‌ها در حال حل‌شدن و بخشی دیگر هم آرام آرام در حال اصلاح است. حتی طرح بلندمرتبه‌سازی هم در منطقه ما به اصلاح جدی نیاز دارد و جانمایی آن باید تغییر کند، چون مکانی که برای آن درنظرگرفته شده اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

طرح سرمایه‌گذاری برای توسعه بوستان غدیر

اما تنها بوستان زائرپذیر مشهد هم در دل منطقه ۷ شهرداری ساخته شده است که در پیک‌های زائر، ظرفیت خوبی برای اسکان زائران است؛ با توجه به اینکه تعداد مسافرانی که به مشهد می‌آیند سال به سال افزایش و آمار استفاده از ظرفیت این بوستان هم رشد داشته است، قصد توسعه بوستان غدیر را ندارید؟

تنها بوستان زائرپذیر در مشهد، همین پارک غدیر است که به طور متوسط ۱۲ هزارنفر ظرفیت اسکان دارد و عید امسال تا ۱۹ هزار نفر ظرفیت آن افزایش پیدا کرد. یک طرح سرمایه‌گذاری برای این بوستان درحال آماده‌سازی است و قرار است هم‌زمان ظرفیت و وسعت پارک توسعه پیدا کند.

ماجرای رباط و ایوان و پارک طرق به کجا خواهد رسید؟ برای این سه ظرفیت مهم شهر و محدوده طرق چه برنامه‌هایی دارید؟

برای رباط طرق که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است یک سرمایه‌گذار معرفی کردیم تا این مجموعه را دوباره احیا کند و هم‌زمان فضای سبز اطراف آن درحال ساخت است. یک بسته اقتصادی و فرهنگی هم برای پارک طرق تعریف شده است که به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های بانوان مشهد به زودی در این بوستان ساخته می‌شود.

در ایوان طرق هم ما با اراضی آستان قدس رضوی طرف هستیم و باید یک توافق مشترک میان آستان قدس و شهرداری مشهد برای ماجرای ایوان طرق شکل بگیرد. تا زمانی که آستان قدس‌رضوی پای کار نیاید، نمی‌توانیم فضای سبزی که در سند توسعه محله طرق تصویب شده است در مجاورت ایوان طرق اجرایی کنیم. البته امیدواریم که این مشکلات به زودی حل‌وفصل شود.

اقدام پیش‌دستانه برای جلوگیری از گسترش غیرمجاز‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->